Demokrati
4.-6. klasse
Klassetrin:
4.-6.
Fag:
Historie
Lektioner:
4-6
Sidst opdateret:
20-09-2025
Beskrivelse
🗳️ Lær om Demokrati 🇩🇰 er et dybdegående og elevaktiverende undervisningsforløb til Historie for 4.-6. klasse, der tager eleverne med på en rejse gennem demokratiets historie, principper og praksis. Hvad betyder folkestyre egentlig, og hvorfor er det ikke en selvfølge? Forløbet gør det abstrakte demokrati-begreb konkret og personligt gennem en række simulationer, dramalege og rollespil. Eleverne oplever på egen krop, hvordan det føles at have indflydelse – og hvordan det føles at blive holdt udenfor. Forløbet indeholder: 🏛️ Simulation: Demokrati i oldtidens Athen: En tankevækkende øvelse, hvor kun 15% af klassens elever får lov at stemme om en beslutning, der gælder for alle. En stærk oplevelse af ulighed og eksklusion, der skaber grundlag for en dyb snak om retfærdighed. 🏃 Leg "Jagten på stemmeret": En aktiv fangeleg, der simulerer kvindernes kamp for valgret i 1915. Eleverne skal fysisk fange "Stemmeretten" for at få en stemmeseddel, hvilket illustrerer, at rettigheder er noget, der er blevet kæmpet for. ✏️ Rollespil: Lav jeres eget parti: Den ultimative demokrati-øvelse, hvor eleverne i grupper skal stifte partier, formulere valgløfter, designe valgplakater og opstille en spidskandidat til et afsluttende klassevalg. 📜 Historisk tidslinje: Eleverne arbejder med Danmarks udvikling fra enevælde til Grundloven i 1849 og frem til i dag, hvilket giver et solidt kronologisk overblik over demokratiets historie i Danmark. Fælles Mål: Forløbet er målrettet mellemtrinnet og understøtter en række centrale kompetencemål. Efter 6. klassetrin vil eleverne bl.a. have arbejdet hen imod at: 🔹 Kronologi og sammenhæng: kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder, f.eks. enevælde og folkestyre. 🔹 Historiebrug: kan opstille historiske scenarier, som Athens demokrati eller kvindekampen, for at få indsigt i samfundsforhold i fortiden. 🔹 Kildearbejde: opnår viden om Grundlovens betydning som en central historisk kilde til danske frihedsrettigheder. Dette forløb er mere end bare en historielektion; det er en træning i medborgerskab. Gennem aktive simulationer og rollespil får eleverne en kropslig og følelsesmæssig forståelse for, hvad demokrati, rettigheder og deltagelse betyder. Et yderst relevant og engagerende forløb, der styrker elevernes demokratiske dannelse. Materialeliste: 🔹 Printede elevark og stemmesedler 🔹 En stemmeurne/kasse 🔹 Papir/karton til valgplakater 🔹 Blyanter og farver