File name:

-

File size:

-

Title:

-

Author:

-

Subject:

-

Keywords:

-

Creation Date:

-

Modification Date:

-

Creator:

-

PDF Producer:

-

PDF Version:

-

Page Count:

-

Page Size:

-

Fast Web View:

-

Choose an option Alt text (alternative text) helps when people can’t see the image or when it doesn’t load.
Aim for 1-2 sentences that describe the subject, setting, or actions.
This is used for ornamental images, like borders or watermarks.
Edit alt text (image description)
Short description for people who can’t see the image or when the image doesn’t load.
This alt text was created automatically and may be inaccurate.Learn more
Couldn’t create alt text automaticallyPlease write your own alt text or try again later.
Image alt text settings
Automatic alt text
Suggests descriptions to help people who can’t see the image or when the image doesn’t load.Learn more
Alt text AI model (180MB)
Runs locally on your device so your data stays private. Required for automatic alt text.
Alt text editor
Helps you make sure all your images have alt text.
Preparing document for printing…
0%

Havets dyr


Klassetrin:

1.-3.

Fag:

Natur/teknologi

Antal lektioner:

8-10

Beskrivelse


🐠 Lær om Havets Dyr er et aktivt og legende undervisningsforløb i natur/teknologi for 1.-3. klasse. Eleverne dykker ned under overfladen og møder en mangfoldighed af havets dyr – fra de kendte danske fisk som torsk og sild til hajer, hvaler og blæksprutter. Gennem en lang række aktive lege, kreative opgaver og simple forsøg lærer eleverne om dyrenes udseende, levesteder og roller i havets store økosystem. Forløbet indeholder: 📖 Faglige tekster om danske fisk, hajer, hvaler, krebsdyr og deres måder at trække vejret på. 🎲 Masser af aktive lege: Spil "Alle mine sild, kom hjem!", tag på "Laksens rejse", dans en krebsdyrsdans, og leg dig op gennem fødekæden. 📏 En kropslig model-aktivitet, hvor eleverne måler en 30 meter lang blåhval op for at forstå dens enorme størrelse. 🎨 Kreative opgaver, hvor eleverne farvelægger en "land-fladfisk" til kamuflage og laver deres egne krebsdyrsmasker. 🧘 En sanselig massagehistorie om en venlig, vegetarisk haj. Fælles Mål (Natur/Teknologi): Gennem forløbets mange aktiviteter arbejder eleverne med flere kompetenceområder fra Fælles Mål. Afhængigt af klassetrin kan forløbet understøtte følgende: Efter 2. klassetrin: 🔹 Undersøgelse: Eleven kan undersøge organismer og har viden om dyr, planter og svampe. 🔹 Modellering: Eleven kan med enkle modeller fortælle om organismers opbygning og livscyklus. Efter 4. klassetrin: 🔹 Undersøgelse: Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser. 🔹 Naturen lokalt og globalt: Eleven kan på enkle kort forklare signaturers betydning og kan fortælle om dyre- og planteliv andre steder på Jorden. Dette forløb er bygget op omkring en legende og bevægelsesorienteret tilgang til biologi. Komplekse emner som fødekæder og åndedræt gøres letforståelige gennem kropsbårne lege og simple modeller, der sikrer en høj grad af elevinddragelse. Et sjovt og alsidigt materiale, der kombinerer faglig læring med kreativitet og masser af bevægelse. Forløbet kræver adgang til et udeområde og få, simple materialer. Materialeliste: 🔹 Printede elevark 🔹 Blyanter, farver, saks, lim, tape 🔹 Et langt målebånd eller meterhjul 🔹 Kegler, tov eller lignende til forhindringsbane 🔹 Et glas og rød frugtfarve 🔹 En terning og centicubes/spillebrikker

Kopiering fra denne hjemmeside må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen.