Klassetrin:
3.-6.
Fag:
Natur/teknologi
Antal lektioner:
4
Beskrivelse
🦓 Lær om Domesticering er et historisk og biologisk undervisningsforløb i natur/teknologi for 3.-6. klasse. Hvorfor blev ulven til en hund, mens løven forblev vild? Eleverne dykker ned i det spændende emne domesticering og undersøger, hvordan og hvorfor mennesker gennem tusinder af år har tæmmet vilde dyr. Forløbet kombinerer faglig viden med aktive lege og kreative opgaver, der illustrerer de afgørende forskelle på tamme og vilde dyr. Forløbet indeholder: 📖 Faglige tekster og quiz om domesticeringens historie og betydning. 🐾 Case-studier af dyrepar: Dyk ned i historierne om hesten vs. zebraen, ulven vs. hunden, og katten vs. løven. 🏃♀️ Aktive lege, der på en kropslig måde modellerer dyrenes sociale adfærd og forholdet til mennesker. ✍️ Kreative skrive- og tegneopgaver, hvor eleverne bl.a. skriver en stafet-historie og tegner en tegneserie. 🤔 Sammenligningsopgaver, der styrker elevernes analytiske evner og forståelse for dyrs forskellige egenskaber. Fælles Mål (Natur/Teknologi): Gennem forløbets mange aktiviteter arbejder eleverne med flere kompetenceområder fra Fælles Mål. Afhængigt af klassetrin kan forløbet understøtte følgende: Efter 4. klassetrin: 🔹 Undersøgelse: Eleven kan sortere og klassificere ud fra naturfaglige kriterier, f.eks. dyrs adfærd og egenskaber. 🔹 Perspektivering: Eleven kan sætte naturfaglig og teknologisk udvikling i historisk perspektiv, herunder domesticeringens betydning. Efter 6. klassetrin: 🔹 Natur og miljø: Eleven kan beskrive interessemodsætninger i menneskers forvaltning af naturen. 🔹 Kommunikation: Eleven kan diskutere enkle problemstillinger og argumentere for egne synspunkter om natur og teknologi. Dette forløb giver en unik vinkel på biologi og historie og forklarer på en letforståelig måde, hvorfor verden ser ud, som den gør. De varierede arbejdsformer med både tekst, leg og kreative opgaver sikrer, at alle elever kan deltage aktivt. Materialet er lige til at printe og bruge. Et fængslende emne, der garanteret vil skabe nysgerrighed og gode diskussioner i klassen, og som kun kræver minimal forberedelse fra læreren. Materialeliste: 🔹 Printede elevark 🔹 Blyanter og farver 🔹 Tape (til "Hvem er jeg?"-legen)