Indlæser PDF ...

Eksperimenter


Klassetrin:

1.-6.

Fag:

Natur/teknologi

Antal lektioner:

10-20

Beskrivelse


🧪 Lær om Eksperimenter er en undersøgende og praksisnær samling af forsøg i natur/teknologi for 1.-6. klasse. Hvorfor bliver rødkålssaft rød i eddike? Hvordan kan man lave en raket af en tændstik? Og hvordan kan vand løbe opad? Dette forløb er en skattekiste af ti klassiske og fascinerende naturfags-eksperimenter, der gør videnskabens verden levende og håndgribelig for elever på alle trin. Forløbet indeholder ti komplette eksperimenter med vejledning og teori: 🌈 Ti spændende forsøg: Lav en regnbue i et glas, skriv med usynligt blæk, byg raketter, skab en vulkan, få tegninger til at flyde og meget mere. 👩‍🔬 Fokus på den videnskabelige metode: Hvert forsøg opfordrer til at opstille en hypotese, følge en procedure, observere resultatet og reflektere over den bagvedliggende teori. 📖 Dybdegående teoriafsnit: Til hvert eksperiment følger en letforståelig, men grundig forklaring på de naturfaglige principper (f.eks. pH-værdi, densitet, Newtons love, kapillæreffekt). 💡 Differentierings-idéer: Forløbet er designet, så dybden af den teoretiske gennemgang let kan tilpasses fra 1. til 6. klasse. Fælles Mål (Natur/Teknologi): Forløbet er designet til at kunne tilpasses og understøtter Fælles Mål på tværs af klassetrin. Afhængigt af fokus kan forløbet understøtte følgende: Efter 2. klassetrin: 🔹 Undersøgelse: Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr. Efter 4. klassetrin: 🔹 Undersøgelse: Eleven kan opstille forventninger, der kan testes i undersøgelser. 🔹 Teknologi og ressourcer: Eleven har viden om materialer og stoffer i produkter fra hverdagen. Efter 6. klassetrin: 🔹 Undersøgelse: Eleven kan designe enkle undersøgelser og har viden om variable i en undersøgelse. 🔹 Stof og energi: Eleven har viden om stoffers og materialers egenskaber og kredsløb. Dette materiale er en værktøjskasse for læreren, der ønsker at styrke elevernes naturvidenskabelige arbejdsmetode. Hvert forsøg lægger op til hypotesedannelse, observation og teoretisk refleksion og omfavner, at fejl er en vigtig del af den videnskabelige proces. En fleksibel samling af forsøg, der kan bruges enkeltvis eller som et samlet tema om eksperimenter. Forløbet kræver forberedelse i form af indkøb til de forskellige forsøg. Materialeliste: 🔹 Printede elevark og skriveredskaber 🔹 Rødkåls-forsøg: Rødkål, varmt vand, eddike, natron, glas, kniv/blender 🔹 Usynlig skrift-forsøg: Citronsaft, vatpinde, papir, varmekilde (føntørrer/lampe) 🔹 Regnbue-forsøg: Honning, vand, opvaskemiddel, madolie, frugtfarve, et stort glas 🔹 Raket-forsøg: Tændstikker, stanniol, papirklips, ballon, snor, sugerør, tape 🔹 Vulkan-forsøg: En lille flaske, natron, eddike, opvaskemiddel, frugtfarve 🔹 Oobleck-forsøg: Kartoffelmel, vand, en skål 🔹 Papirlåg-forsøg: Drikkedunk, vand, køkkenrulle 🔹 Farvevandring-forsøg: 3 glas, vand, frugtfarve (gul/blå), køkkenrulle

Kopiering fra denne hjemmeside må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen.