Indlæser PDF ...

Ekstremt vejr


Klassetrin:

3.-4.

Fag:

Natur/teknologi

Antal lektioner:

8-10

Beskrivelse


🌪️ Undervisningsforløb: Ekstremt Vejr (Natur/Teknologi, 3.-4. klasse) 🌊 Søger du et engagerende og tværfagligt undervisningsforløb om ekstremt vejr til Natur/Teknologi for 3. og 4. klasse? Dette komplette forløb gør komplekse fænomener som orkaner, tsunamier, snestorme og hedebølger forståelige og håndgribelige for eleverne. Gennem en vekselvirkning mellem faglige tekster, simple forsøg, dramalege og kreative byggeprojekter udforsker eleverne de voldsomme naturkræfter, deres konsekvenser, og hvordan vi som samfund forbereder os. Forløbet gør det komplekse emne om naturkatastrofer og samfundets beredskab aktuelt og relevant. Forløbet indeholder: 🏙️ Byg en by - og udsæt den for en katastrofe: I et kreativt gruppeprojekt bygger eleverne en by af papir og naturmaterialer og modellerer derefter, hvordan en orkan, snestorm eller tsunami vil påvirke den. 📢 Lav en sikkerhedsplakat: Eleverne omsætter deres nye viden til praksis, når de designer en oplysningsplakat med tre gode sikkerhedsråd til en selvvalgt type ekstremt vejr. 🎭 Dramalege og kropslig læring: Hele klassen mærker vejret på egen krop i en sjov dramaleg, hvor de skal kæmpe sig gennem en orkan, svede i en hedebølge og flygte fra en tsunami. 🌪️ Forsøg - Skab en storm i et glas: Et simpelt og visuelt forsøg, der med blot vand og sugerør viser eleverne, hvordan vindens kraft kan skabe bevægelse og en hvirvelstrøm. Fælles Mål (efter 4. klassetrin): Forløbet er designet til 3.-4. klasse og understøtter centrale kompetenceområder i Natur/Teknologi. Eleverne arbejder blandt andet hen imod at: 🔹 Modellering: Kunne konstruere enkle modeller (f.eks. by-modellen) og anvende modeller til at vise fænomener (f.eks. storm-forsøget). 🔹 Undersøgelse: Opnå viden om fænomener som nedbør, vind og temperatur gennem faglige tekster og simple undersøgelser. 🔹 Perspektivering: Kunne relatere viden om naturfænomener til samfundsmæssige kontekster, herunder beredskab, sikkerhed og levevilkår. 🔹 Kommunikation: Kunne beskrive enkle naturfaglige problemstillinger og formidle viden visuelt og skriftligt, f.eks. på en plakat. Ved at kombinere teoretisk viden med kreative, praktiske og kropslige aktiviteter får eleverne en dyb og erfaringsbaseret forståelse for vejrets enorme kræfter. Et aktuelt og meget engagerende forløb, der lægger op til vigtige samtaler om natur, sikkerhed og vores planets forandringer. Materialeliste: 🔹 Printede elevark 🔹 Papir, blade og grene til bybygning 🔹 A3-papir til plakater 🔹 Glas og sugerør til forsøg 🔹 Blyanter, farver, saks og lim

Kopiering fra denne hjemmeside må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen.