Klassetrin:
5.-6.
Fag:
Natur/teknologi
Antal lektioner:
2
Beskrivelse
🌷 Forårsløb (Mellemtrin/Udskoling) er et udfordrende og tværfagligt undervisningsforløb i natur/teknologi for 5.-6. klasse. Tag undervisningen med udenfor med et fagligt forårsløb, der udfordrer eleverne på tværs af fag. Eleverne skal bevæge sig mellem 10 poster, hvor de kombinerer deres viden om forårets biologi med læseforståelse, matematik og kreative færdigheder for at løse en række varierede opgaver. Forløbet indeholder: 🏃♀️ Et aktivt stationsløb med 10 faglige poster, der er designet til at blive sat op udendørs. 📖 En integreret læseforståelsesopgave om trækfugle og harens adfærd om foråret. 🧮 Udfordrende matematikopgaver, hvor forårets tegn omsættes til gangestykker og problemregning. 🎨 En billedkunst-opgave, hvor eleverne skal gengive en forårsblomst ved hjælp af gitter-tegneteknik. 📝 Et printbart svarark til at samle elevernes resultater fra de 10 poster. Fælles Mål (Natur/Teknologi): Gennem forløbets mange aktiviteter arbejder eleverne med flere kompetenceområder fra Fælles Mål. Forløbet understøtter især kompetencemålene efter 6. klassetrin: 🔹 Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser i naturen. 🔹 Natur og miljø: Eleven har viden om organismers samspil i naturen, f.eks. bestøvning og dyrs adfærd. 🔹 Kommunikation: Eleven kan læse og skrive naturfaglige tekster med faglig præcision. Dette forløb er den perfekte måde at kombinere faglig repetition med bevægelse og frisk luft. Opgavernes tværfaglige karakter viser eleverne, hvordan kompetencer fra forskellige fag kan bruges til at forstå og beskrive verden omkring dem. Et "klar-til-brug" undervisningsløb, der er ideelt til en temadag i foråret, som en del af den åbne skole eller som en sjov og anderledes måde at arbejde med fagene på. Materialeliste: 🔹 Printede post-ark (10 stk.) 🔹 Et printet svarark pr. elev/gruppe 🔹 Blyanter 🔹 Clipboard/skriveunderlag 🔹 Evt. plastlommer til at beskytte posterne udendørs