Klassetrin:
4.-5.
Fag:
Natur/teknologi
Antal lektioner:
8
Beskrivelse
🌿 Lær om Fotosyntese er et videnskabeligt og eksperimenterende undervisningsforløb i natur/teknologi for 4.-5. klasse. Eleverne dykker ned i en af naturens mest afgørende processer: fotosyntesen. Gennem en række grundige forsøg, faglige tekster og kreative opgaver lærer de, hvordan planter bruger sol, vand og kuldioxid til at skabe energi og den ilt, vi indånder. Forløbet er bygget op omkring den naturvidenskabelige metode. Forløbet indeholder: 👩🔬 Et gennemgående hovedforsøg: Eleverne opstiller hypoteser og undersøger over flere dage, hvilken effekt lys (og mangel på samme) har på planters vækst. 📖 Faglige tekster om fotosyntesens kemi, planternes tilpasning og videnskabshistorien bag opdagelsen. 💡 Flere små-forsøg, hvor eleverne bl.a. producerer CO₂ til at kvæle en flamme og ser et blad "ånde" iltbobler under vand. 🌍 Opgaver om plantetilpasning, hvor eleverne designer planter, der kan overleve i forskellige klimaer. vocabulary Fokus på fagsprog med en "parkeringsplads" til svære ord, der styrker den naturfaglige læsning. Fælles Mål (Natur/Teknologi): Gennem forløbets mange aktiviteter arbejder eleverne med flere kompetenceområder fra Fælles Mål. Forløbet understøtter især kompetencemålene efter 4. og 6. klassetrin: Efter 4. klassetrin: 🔹 Undersøgelse: Eleven kan opstille forventninger, der kan testes i undersøgelser (hypotesedannelse). 🔹 Naturen lokalt og globalt: Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen. Efter 6. klassetrin: 🔹 Undersøgelse: Eleven kan designe enkle undersøgelser og har viden om variable i en undersøgelse. 🔹 Stof og energi: Eleven kan med enkle cykliske modeller fortælle om fotosyntese og respiration. Forløbet er bygget op omkring den naturvidenskabelige arbejdsmetode, hvor elevernes nysgerrighed og undren er drivkraften. Ved at gøre de usynlige processer synlige gennem forsøg, får eleverne en dyb og erfaringsbaseret viden. Et stærkt fagligt forløb, der klæder eleverne på med fundamental viden om biologi og kemi. Forløbet kræver forberedelse i form af indsamling af materialer til de forskellige forsøg. Materialeliste: 🔹 Printede elevark 🔹 Blyanter og farver 🔹 Til hovedforsøg: Karsefrø, vat, tomme mælkekartoner, skotøjsæsker, saks 🔹 Til CO₂-forsøg: Glas, bagepulver, eddike, tændstikker 🔹 Til ilt-forsøg: Et friskt blad, glas, vand