Robotter
Klassetrin:
0.-1.
Fag:
Natur/teknologi
Antal lektioner:
6-8
Beskrivelse
🤖 Lær om Robotter ⚙️ er et kreativt og legende undervisningsforløb for 0.-1. klasse, der introducerer de yngste elever til en verden af teknologi og programmering. Hvad er en robot, og hvordan får man den til at gøre, som man vil? Gennem en række sjove lege, kreative byggeprojekter og en sød historie, afmystificeres begreber som robotter og programmering på en måde, der er let at forstå og sjov at deltage i for de yngste elever. Forløbet indeholder: 💻 Leg "Programmør og Robot": En sjov og central leg, hvor eleverne i par skal programmere hinanden. Ved hjælp af simple billedkommandoer lærer de grundprincippet i, at en robot kun gør præcis, hvad den får besked på. 🎨 Design din egen hjælper-robot: Eleverne får lov til at slippe fantasien løs, når de først tegner og derefter bygger deres helt egen drømmerobot af naturmaterialer som pinde, sten og blade. 🤔 Robot eller ej?: En guidet opgave, hvor eleverne skal sortere og diskutere, hvilke af hverdagens maskiner der er rigtige robotter (som en robotstøvsuger) og hvilke der ikke er (som en brødrister). 📖 Historien om Roberta: En hyggelig højtlæsningshistorie om en hjælpsom, men meget bogstavelig klasserobot, der lægger op til en god snak om, hvad robotter kan (og ikke kan). Fælles Mål: Forløbet er designet til indskolingen og understøtter en række centrale kompetencemål. Eleverne vil bl.a. arbejde hen imod at: 🔹 Modellering: kan designe og bygge enkle modeller/produkter, f.eks. en robot af naturmaterialer. 🔹 Teknologi og ressourcer: kan undersøge, hvordan enkle mekanismer fra hverdagen fungerer. 🔹 Kommunikation: kan beskrive egne undersøgelser og modeller og anvende enkle fagord. Dette forløb introducerer eleverne til teknologiforståelse og computational thinking på en yderst pædagogisk og alderstilsvarende måde. Ved at gøre programmering til en fysisk leg og lade eleverne være kreative opfindere, bliver læringen sjov, kropslig og engagerende. Et perfekt forløb til at vække elevernes nysgerrighed for teknologi og design. Materialeliste: 🔹 Printede elevark 🔹 Blyanter, farver, saks, lim og tape 🔹 Adgang til et udeområde med naturmaterialer (pinde, sten, blade etc.)