Samuraierne
Klassetrin:
3.-4.
Fag:
Historie
Antal lektioner:
8-10
Beskrivelse
🏯 Lær om Samurai ⚔️ er et værdibaseret og kreativt undervisningsforløb til Historie for 3.-4. klasse, der tager eleverne med til det gamle Japan for at møde de legendariske krigere. Hvad vil det sige at leve med ære? Dette forløb dykker ned i samuraiernes verden og fokuserer ikke kun på sværd og rustning, men i lige så høj grad på deres berømte æreskodeks, *bushido*. Gennem historier, kreative opgaver og etiske diskussioner oversættes de historiske dyder til elevernes egen hverdag. Forløbet indeholder: 🗡️ Byg dit eget katana-sværd: En kreativ og engagerende opgave, hvor eleverne bygger deres eget samuraisværd af papir. Aktiviteten afsluttes med en sikker og sjov duel, hvor det gælder om at ramme modstanderens sværd. 🤔 Bushido i børnehøjde: Eleverne introduceres til samuraiernes regler for ære, mod og respekt. Herefter skal de i grupper diskutere og rangordne en række moderne etiske dilemmaer, som f.eks. "Jeg forsvarer en klassekammerat, der bliver drillet". ⚽ Fodbold med ære: Gennem en historie om en samurai i nutiden lærer eleverne, hvordan æresbegreber kan bruges i dag. Bagefter skal de selv spille en fodboldkamp, hvor fairplay, respekt og hjælpsomhed er de vigtigste regler. ♀️ De kvindelige samuraier: Forløbet udfordrer stereotyper med en fagtekst om de frygtløse kvindelige krigere, *Onna-bugeisha*, hvilket lægger op til en klassesamtale om kønsroller før og nu. Fælles Mål: Forløbet er målrettet 3.-4. klasse og understøtter en række centrale kompetencemål. Efter 4. klassetrin vil eleverne bl.a. have arbejdet hen imod at: 🔹 Kronologi og sammenhæng: kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv, bl.a. gennem samtaler om værdier. 🔹 Historiebrug: kan opnå viden om historie gennem brug af historiske scenarier og kan fortælle om, hvordan mennesker er påvirket af og bruger historie. Dette forløb gør historie relevant og nærværende ved at bygge bro mellem fortidens idealer og elevernes egen virkelighed. Ved at fokusere på etik, empati og social adfærd gennem historiske eksempler, bliver eleverne ikke kun klogere på samuraier, men også på sig selv og deres plads i fællesskabet. Et unikt forløb, der kombinerer historie med dannelse. Materialeliste: 🔹 Printede elevark 🔹 Papir, saks og tape/lim 🔹 En fodbold og adgang til et udeområde 🔹 Blyanter og farver