Indlæser PDF ...

Samuraierne


Klassetrin:

5.-6.

Fag:

Historie

Antal lektioner:

8-10

Beskrivelse


🏯 Lær om Samurai (Mellemtrin) ⚔️ er et dybdegående og handlingsorienteret undervisningsforløb til Historie for 5.-6. klasse, der udforsker de japanske krigeres komplekse verden af kamp, kultur og ære. Dette forløb går bag om myten om samuraien og ser på krigeren som et helt menneske, der er formet af det berømte æreskodeks, *bushido*. Eleverne engageres gennem kreative værksteder, etisk refleksion og historiske fortællinger, der udfordrer dem til at tage stilling til både fortidens og nutidens værdier. Forløbet indeholder: 🗡️ Byg et katana-sværd: En kreativ opgave, hvor eleverne bygger deres eget ikoniske samuraisværd af papir og lærer om dets symbolske betydning for samuraiens identitet og ære. 🤔 Etisk refleksion over Bushido: Eleverne arbejder med samuraiernes æreskodeks, *bushido*, og skal derefter i grupper diskutere og prioritere en række moderne etiske udsagn. Aktiviteten skaber en direkte kobling mellem historiske idealer og elevernes egne moralske kompas. ⚽ Fodbold med ære: En historie om en samurai, der havner i nutiden, danner optakt til en fodboldkamp, hvor eleverne i praksis skal afprøve bushido-principper som fairplay, respekt for modstanderen og at hjælpe dem, der falder. ♀️ Historien om Onna-bugeisha: Forløbet nuancerer billedet af den japanske krigerkultur med en fagtekst om de anerkendte kvindelige samuraier, hvilket leder til en relevant diskussion om historiske og nutidige kønsroller. Fælles Mål: Forløbet er målrettet mellemtrinnet og understøtter en række centrale kompetencemål. Efter 6. klassetrin vil eleverne bl.a. have arbejdet hen imod at: 🔹 Kronologi og sammenhæng: kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder og har viden om samspil mellem dansk og omverdens historie. 🔹 Historiebrug: kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum, bl.a. gennem diskussioner om værdier og etik. Dette forløb er en enestående mulighed for at arbejde med historie, kulturforståelse og almendannelse. Ved at koble samuraiernes livsfilosofi til konkrete og genkendelige situationer fra elevernes hverdag, bliver læringen både dyb og meningsfuld. Et stærkt, tværfagligt forløb, der træner elevernes evne til kritisk tænkning og etisk refleksion. Materialeliste: 🔹 Printede elevark 🔹 Papir, saks og tape/lim 🔹 En fodbold og adgang til et udeområde 🔹 Blyanter og farver

Kopiering fra denne hjemmeside må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen.