Indlæser PDF ...

Stenalderen


Klassetrin:

3.-4.

Fag:

Historie

Antal lektioner:

8

Beskrivelse


OBS - der er foretaget ændringer på side 5 og 6 pr. d. 26/8/2025 kl. 17.30 🗿 Lær om Stenalderen 🏹 er et levende og hands-on undervisningsforløb til Historie for 3.-4. klasse, der tager eleverne med på en tidsrejse 14.000 år tilbage i tiden. Hvordan levede de første mennesker i Danmark? Og hvad var den store revolution, der ændrede alt? Gennem en række kreative opgaver, simple eksperimenter og dramalege oplever eleverne forskellen på at leve som jæger og som bonde i stenalderen. Forløbet indeholder: 🏹 Fra Jæger til Bonde (Dramaleg): En aktiv tidslinje-leg, hvor eleverne med kroppen skal agere jægere på jagt eller bønder i marken, alt efter hvor på tidslinjen læreren peger. En sjov måde at forstå den historiske udvikling på. 🗿 Vær Arkæolog for en dag: Eleverne går på opdagelse i naturen for at finde sten, der kunne have været brugt som økser og pilespidser, og laver deres egen lille museumsudstilling i klassen. 🎨 Skab Stenalder-kunst og -teknologi: Eleverne maler deres egne "hulemalerier" om deres eget liv, dekorerer keramik og tegner de store langhuse, som bønderne boede i. 🌱 Prøv at være Bonde: Et simpelt forsøg, hvor eleverne sår karse i mælkekartoner for at få en fornemmelse af den store revolution det var, da mennesket begyndte at dyrke jorden. Fælles Mål: Forløbet er målrettet 3.-4. klasse og understøtter en række centrale kompetencemål. Efter 4. klassetrin vil eleverne bl.a. have arbejdet hen imod at: 🔹 Kronologi og sammenhæng: kan placere elementer fra historien tidsmæssigt i forhold til hinanden og sammenligne tidlige tiders fællesskaber med eget liv. 🔹 Kildearbejde: kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden, f.eks. ved at bruge historiske spor i lokalområdet. 🔹 Historiebrug: kan opnå viden om historie gennem brug af historiske scenarier og fortælle om, hvordan mennesker er historieskabte. Dette forløb gør Danmarks oldtid håndgribelig og spændende. Ved at lade eleverne bygge, tegne, handle og føle sig som stenaldermennesker, bliver den historiske læring erfaringsbaseret og meningsfuld. Forløbet illustrerer tydeligt den enorme samfundsændring fra et nomadeliv til et fastboende landbrugssamfund. Et engagerende og meget visuelt forløb, der vækker fortiden til live. Materialeliste: 🔹 Printede elevark 🔹 Gråt papir og farver (rød/brun/sort) til hulemalerier 🔹 Mælkekartoner, jord/vat og karsefrø 🔹 Adgang til et udeområde med sten 🔹 Blyanter og farver

Kopiering fra denne hjemmeside må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen.