Indlæser PDF ...

Planeter

4.-6. klasse


Klassetrin:

4.-6.

Fag:

Natur/teknologi

Lektioner:

6

Sidst opdateret:

21-10-2025

Beskrivelse


🪐 Lær om Planeter (Mellemtrin) 🚀 er et data-drevet, aktivt og kreativt undervisningsforløb til Natur/Teknologi for 4.-6. klasse. Forløbet tager eleverne med på en rejse ud i solsystemet, hvor de ikke kun skal læse om planeterne, men også mærke dem på egen krop. Hvorfor kan du hoppe højere på Mars? Og hvorfor vejer du over dobbelt så meget på Jupiter? Dette forløb gør astronomi til fysik og matematik i praksis. Eleverne skal arbejde med data om afstande, tyngdekraft og ekstreme vejrforhold, og de skal omsætte denne viden gennem fysiske lege og dybdegående kreative opgaver. Forløbet indeholder: 🏃 Aktiv Leg: Solsystemet i Skala: En central ude-aktivitet, hvor klassen først opmåler hele solsystemets afstande i skolegården (i et skaleret format, fx 45 meter til Neptun). Bagefter leger de en "bytte plads"-leg, hvor de fysisk skal løbe fra Jorden til Mars, eller fra Merkur til Jupiter, og dermed mærke de enorme afstande. ⚖️ Undersøgelse: Hvad vejer du på Jupiter?: Eleverne arbejder med begrebet tyngdekraft (G-kraft) og skal bruge en tabel til at beregne, hvad de selv (eller en genstand) ville veje på de forskellige planeter. En øjenåbner, der viser, at 50 kg på Jorden bliver til 117 kg på Jupiter. 🎨 Design din egen Planet: En stor, kreativ opgave, hvor eleverne agerer "planet-arkitekter". De skal designe en helt ny planet og træffe begrundede valg om dens afstand til solen, atmosfærens tykkelse, G-kraft, vindstyrke og eventuelle livsformer. 🌪️ Faglig Læsning: Dybtgående tekster om alle otte planeters unikke egenskaber og ekstreme vejrforhold – fra de planetdækkende støvstorme på Mars til de supersoniske vinde på Neptun. Fælles Mål: Forløbet er målrettet mellemtrinnet og understøtter en række centrale kompetencemål. Efter 6. klassetrin vil eleverne bl.a. have arbejdet hen imod at: 🔹 Modellering: kan anvende og vurdere modeller, herunder den fysiske skalamodel af solsystemet i skolegården. 🔹 Undersøgelse: kan designe og behandle data, f.eks. ved udregning af vægt baseret på planeternes G-kraft. 🔹 Perspektivering: kan perspektivere Jordens placering i solsystemet og diskutere betingelserne for liv, som det kendes på Jorden. Dette forløb gør astronomi til en fysisk og personlig oplevelse. Ved at lade eleverne *løbe* afstandene og *udregne* deres egen vægt, bliver abstrakte tal og data til konkret, kropslig viden. Den afsluttende designopgave sikrer en høj grad af faglig refleksion og kreativitet. Materialeliste: 🔹 Printede elevark 🔹 Målebånd eller meterhjul (langt) 🔹 9 stykker papir/kegler (til at markere Solen og planeterne) 🔹 Adgang til et stort udeområde (fx en boldbane eller skolegård) 🔹 Blyanter og farver

Kopiering fra denne hjemmeside må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen.