Stjerner
3.-6. klasse
Klassetrin:
3.-6.
Fag:
Natur/teknologi
Lektioner:
4
Sidst opdateret:
21-10-2025
Beskrivelse
✨ Lær om Stjerner (3.-6. klasse) 🌌 er et kreativt og fortællende undervisningsforløb til Natur/Teknologi, der kombinerer naturfaglig viden med mytologi, historie og personlig refleksion. Hvad er en stjerne egentlig, og hvorfor ser vi en jæger og en dronning på nattehimlen? Dette forløb tager eleverne med på en rejse fra stjernernes fødsel i en gas-sky til de oldgamle myter, mennesker har skabt om dem. Forløbet lægger stor vægt på elevernes egen fantasi og evne til at skabe fortællinger. Forløbet indeholder: 📖 Mytologi og Stjernekigning: Eleverne introduceres til videnskaben bag stjerner (farve, temperatur, livscyklus) og dykker derefter ned i de spændende græske myter og historier bag kendte stjernebilleder som Karlsvognen, Orion, Cassiopeia og Svanen. 🎨 Design dit eget Stjernebillede: En central kreativ opgave, hvor eleverne selv skal forbinde prikkerne på et stjernekort, navngive deres *eget* stjernebillede og skrive en fængende myte om, hvordan det endte på himlen – præcis som de gamle grækere gjorde. ♈ Hvad er dit Stjernetegn?: En sjov og personlig sektion, hvor eleverne finder deres eget stjernetegn (Vædder, Tyr, Løve osv.) ud fra deres fødselsdag. De læser en lille personlighedsbeskrivelse og reflekterer over, om de synes, den passer på dem. ✏️ Lav dit personlige Stjernetegn: Som opfølgning på de 12 stjernetegn skal eleverne designe deres *eget* personlige stjernetegn, der 100% afspejler, hvem de selv er, komplet med tegning og beskrivelse af deres unikke kvaliteter. Fælles Mål: Forløbet er målrettet indskoling og mellemtrin og understøtter en række centrale kompetencemål. Efter 6. klassetrin vil eleverne bl.a. have arbejdet hen imod at: 🔹 Perspektivering: kan fortælle om Solen som en stjerne og om menneskers forestillinger om stjernebilleder og stjernetegn gennem tiden. 🔹 Kommunikation: kan skabe og præsentere egne kreative fortællinger (myter) med naturfagligt indhold. 🔹 Modellering: forstår, at stjernebilleder er menneskeskabte mønstre (modeller) til at genkende og navigere efter stjernerne. Dette forløb er en perfekt blanding af naturfag, dansk og kreativitet. Det forbinder det *videnskabelige* (hvad er en stjerne?) med det *kulturelle* (mytologi) og det *personlige* (stjernetegn og identitet). Elevernes nysgerrighed for universet bliver vakt gennem historiefortælling og fantasi. Materialeliste: 🔹 Printede elevark 🔹 Blyanter og farver